W swoim wykładzie Yane Calovski (ur. 1973,Skopje) skupi się na niektórych aspektach mniej znanej twórczości niemieckiego architekta i pedagoga Pascala Schöninga, w szczególności na jego przełomowej publikacji „A Manifesto for a Cinematic Architecture” (2006). Praktyka artystyczna Yane'a Calovskiego ma charakter badawczy i interdyscyplinarny. Interesuje go reaktywowanie i łączenie istniejących, nierozstrzygalnych modernistycznych narracji oraz to, w jaki sposób mogą one ewokacje, stymulować nową krytyczną wyobraźnię. Jego postrzeganie tematu jest prawie zawsze relacyjne i kontekstualne. Wizualnie artykułuje swoją pracę badając dyskursywne ślady w archiwach, które wyłaniają się z absorpcji i asymilacji informacji. Nielinearność pamięci zbiorowej stanowi podstawę jego praktyki, opartej na badaniach terenowych. Zbiera znalezione materiały z różnych archiwów, kwestionując sposób, w jaki historia jest praktykowana, produkowana, prezentowana i konsumowana. Poprzez pisanie, rysowanie, wideo i instalacje przetwarza informacje, działania i pozostałości poprzednich badań, ucieleśniając zarówno nieuchwytne, jak i konkretne tematy, które czasami nakładają się na siebie, a następnie pojawiają się ponownie. Rezultatem tej metodologii są prace, które wyznaczają granice koncepcji instalacji w kierunku konstrukcji architektonicznych opartych na przestrzennej i kontekstualnej specyfice miejsca, wizualnej wartości materiału i konceptualnej elastyczności formy.

Yane Calovski brał udział w licznych wystawach zbiorowych, w tym w MAXXI(2021), Guangdong Museum of Art (2017), Pera Museum (2016), Malmö Konstmuseum(2015), Künstlerhaus Bethanien (2015), Kunsthalle Bregenz (2013), Kunsthallen Brands (2006), Arcadia University Art Gallery (2004), CAC Vilnius (2003),Drawing Center (1998), a także 39. Międzynarodowe Biennale EVA (2020), Biennale Fotografii w Helsinkach (2014), Qalandiya International VII: FRACTURES (2014), 2. Biennale D-0 ARK Underground (2012), Manifesta 7. (2008) i Manifesta 3. (2000). Jego instalacje site-specific były częścią wystawy Archives and Realityw Kunsthalle im Lipsiusbau w Dreźnie (2019), All Mounds Can Be Seen From MyWindow w Bunkrze Sztuki w Krakowie (2016) oraz Haushalten w Stiftung Bauhaus w Dessau (2015). Prace Calovskiego znajdują się w kolekcjach publicznych i prywatnych, w tym w Muzeum Sztuki Współczesnej w Skopje, Philadelphia Museum ofArt, Van Abbemuseum w Eindhoven, Deutsche Bank Collection, Zorlu Art Collection, Bunkrze Sztuki, Narodowej Galerii Macedonii w Skopje, Art Telekom Collection i innych. Calovski mieszka i pracuje w Skopje i Berlinie.